Fun with geography



Geografi sepatutnya adalah subjek yang menyeronokkan. Sejak diperkenalkan PBS, peperiksaan bukan lagi matlamat utama, tetapi pengalaman dalam bilik darjah itulah yang bernilai. Setelah beberapa tahun mengajar geografi tingkatan 3, dan terikat dengan kehendak pencapaian PMR, saya fikir era PBS inilah waktunya untuk meletakkan geografi semula pada tempatnya, a fun subject. Tapi sebab cikgu-cikgu sekarang sibuk dengan macam-macam tugas, cara paling mudah adalah paksa murid beli buku perkembangan pembelajaran murid (pppm) dan menilai dari situ, yang sebenarnya telah lari dari konsep PBS. Di bawah ini adalah contoh buku pppm. 
Anda sebagai murid/ibu bapa boleh menolak membeli buku di atas, tetapi anda harus faham, situasi sebenar di sekolah dan bilik darjah tidak ideal untuk perlaksanaan PBS mengikut konsep dan idea yang diperkenalkan. Buku ini memudahkan guru dan sebenarnya murid juga.
Impian saya ialah untuk menolak menggunakan buku di atas dan menghasilkan instrumen sendiri yang lebih bermakna kepada pengalaman pembelajaran murid. Insyaallah, tapi, dengar cerita buku teks baru akan keluar tahun depan eh?


0 comments:

Post a Comment